Kind in Ontwikkeling door Multidisciplinaire samenwerking



Carine Stoffel-van Laarhoven (Kinderfysiotherapeut/Pedagoog)

Wie ben ik

Ik ben Carine Stoffel-van Laarhoven en kijk inmiddels terug op een lange werkervaring als kinderfysiotherapeut.
Na verdieping binnen de kinderfysiotherapie zocht ik naar wat juist een verbreding binnen dat werkveld zou kunnen geven. In 2012 ben ik zodoende afgestudeerd als Master Pedagoog (specialisatie richting Ambulant/Residentiële Orthopedagogiek) met het onderzoek naar 'de opvoedingsbeleving, -belasting en -beoordeling bij ouders van kinderen met zowel motorische- als gedragsproblemen'. De combinatie van kinderfysiotherapie en pedagogiek maakt dat ik met een brede kijk heb op ontwikkelingsproblematiek binnen het bewegend functioneren van kinderen. 
Vanuit mijn opleiding tot Master Pedagoog ben ik verbonden als docent aan het Kennisinstituut Podotherapeutische Zorg (KIPZ) in Eindhoven en verzorg een aantal lessen voor de opleiding Kinderpodotherapie.
 
Mijn werkwijze

Spelenderwijs ontwikkelen kinderen hun zintuigen en motoriek. Meestal gaat dat vanzelf en zonder problemen. Soms duurt het echter langer om bepaalde vaardigheden te leren of verloopt de ontwikkeling anders of beneden het gemiddelde. De kinderfysiotherapeut behandelt hulpvraag- en doelgericht om de motorische ontwikkelingsmogelijkheden van een kind (0-18 jaar) te vergroten. Een behandeling is er op gericht om met behulp van oefenmateriaal plezier te hebben in het bewegen en om spelenderwijs bepaalde motorische functies te ‘oefenen’.

Jarenlange ervaring als kinderfysiotherapeut  en de opleiding tot Master Pedagoog geven me de mogelijkheid om ontwikkelingsproblematiek binnen het bewegend functioneren van het kind vanuit een breed perspectief te benaderen.
Daarnaast leer ik kinderen, ouders en leerkrachten op de basisschool als 'Zit met Pit! therapeut'  alles over goed zitten, gezond bewegen en gezond gedrag rondom beeldschermgebruik.
 


Contactgegevens


Stapsgewijs Pedagogisch Advies en Ondersteuning

info@kom-ouderkindhulp.nl

 

Informatie

Voorbeelden van indicaties voor kinderfysiotherapeutisch onderzoek/behandeling

Bij baby’s en peuters

  • Motorische ontwikkelingsachterstand
  • Asymmetrie in houding en/of beweging
  • Voorkeurshouding al dan niet met schedelvervorming
  • Billenschuiven/tenenlopen
  • Prematuriteit
  • Ontwikkelingsproblemen bij Down/Angelmann/Rettsyndroom
  • Neurologische stoornissen
  • Hypotonie (verminderde kracht) en hypermobiliteit (vergrote beweeglijkheid)
  • Orthopedische problemen
 
Bij schoolgaande kinderen
 
  • Motorische ontwikkelingsachterstand
  • Afwijkend looppatroon
  • Problemen bij kleutervaardigheden
  • Schrijfproblemen
  • Orthopedische problemen
  • Houdingsproblemen
  • Lage of hoge spierspanning
  • Het onhandige kind (DCD)
  • Ademhalingsproblemen
  • Sensomotorische problemen
 

Afgestudeerd aan:

Academie voor Fysiotherapie “West-Brabant” Breda
Opleiding voor Kinderfysiotherapie Hogeschool Midden Nederland Utrecht
Master of Education (Pedagogiek, richting ambulant-residentieel orthopadagoog) Hogeschool Tilburg
 
Aangesloten bij:
 
NVFK (Nederlandse Vereniging voor Kinderfysiotherapie)
VOBZ (Vroegtijdige Onderkenning en Behandeling van Zuigelingen met (dreigende) ontwikkelingsstoornissen)
RVFK (Regionale Vereniging van Fysiotherapeuten voor Kinderen)
 
 
 
 
 

 

  • Dysfunctie en pathologie bij 0-2 jaar
  • Asymmetrische zuigeling met schedelvervorming
  • Kinderen met meervoudige ontwikkelingsproblemen (motoriek en gedrag)
  • Kinderen met schrijfproblemen
  • Syndroom gebonden ontwikkelingsproblematiek 
  • ZitmetPit! therapeut

Vanuit de basisverzekering worden voor kinderfysiotherapie 18 behandelingen vergoed zonder gevolgen voor het eigen risico. Daarna is er vergoeding mogelijk vanuit de aanvullende verzekering.

Een afspraak bij een kinderfysiotherapeut kunt u maken met een verwijzing van een arts of specialist maar ook zonder verwijzing via de mogelijkheid Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie. Zodoende u zelf een afspraak maken wanneer uzelf of uw kind een hulpvraag heeft of op advies van school en/of een andere hulpverlener.